Tuesday, 12 March 2013

7. Membaca jambatan ilmu

Sebagai seorang insan yang bergelar mahasiswa, kita tidak boleh lari daripada aktiviti membaca. Membaca adalah satu aktiviti pentafsiran dan menterjemahkan lambang-lambang bercorak kepada bunyi-bunyi yang dimaksudkan (Charles C. Frie, 1963). Selain itu, Atan Long (1978) mendefinisikan membaca sebagai satu proses yang melibatkan kebolehan mengenal lambang-lambang dan menterjemah lambang-lambang itu semula kepada bunyi suara (bahasa) dan memahami makna atau tanggapan yang disampaikan oleh tulisan itu. 

           Kemahiran membaca merupakan lanjutan daripada kemahiran bahasa yang lain seperti kemahiran bertutur dan mendengar. Membaca juga dianggap sebagai satu proses yang kompleks dan menggabungkan beberapa proses seperti proses sensori (pandang), proses pengamatan, proses linguistik dan proses mental. aktiviti ini melibatkan deria penglihatan dan alat-alat artikulasi, khususya sebagai gabungan aktiviti verbal dan literasi secara serentak. 

Terdapat 5 peringkat dalam proses membaca :

1. Mengecam atau mengenal lambang atau perkataan yang dilihat.
2. Mengaitkan lambang atau perkataan dengan bunyi dan makna.
3. Menterjemah makna perkataan dan mengaitkannya dengan pengetahuan sedia ada. 
4. Mengumpul dan mencantum idea, perkataan dan ayat menjadi suatu idea yang lengkap.
5. Cuba menghuraikan atau menjelaskan idea yang didapati kepada diri sendiri atau orang lain.

(Rujukan : Khairuddin Mohamad (2011). Literasi bahasa Melayu.)  
 
Sekadar selingan untuk pembaca :
"Membaca jambatan ilmu" - Melalui aktiviti membaca, seseorang itu dapat menambah ilmu pengetahuannya.

No comments:

Post a Comment