Thursday 21 March 2013

14. Teknik permainan bahasa


Saya dan dua orang rakan lagi merancang untuk memilih tajuk 'Teknik Permainan Bahasa' sebagai tugasan untuk kursus Projek Tahun Akhir nanti. Teknik ini akan digunakan untuk meningkatkan kemahiran berbahasa murid, terutamanya dalam kemahiran lisan. Kemahiran ini merangkumi dua kemahiran bahasa iaitu bertutur dan mendengar.

     Permainan bahasa merupakan salah satu teknik pengajaran untuk mempelajari bahasa melalui permainan. Penglibatan dalam permainan, khususnya secara interaktif berupaya memberikan ruang dan peluang kepada murid untuk memperoleh latihan intensif, pembelajaran bermakna dan sebagai alat diagnostik (Anglin, 2000). Permainan bahasa mempunyai hala tuju yang bertepatan dengan kemahuan dalam sistem pendidikan negara amnya dan Falsafah Pendidikan Negara khususnya, selain sejajar dengan trend inovasi. Hala tuju ini diinterpretasikan melalui objektif tersirat yang terkandung dalam sesuatu permainan bahasa, iaitu :
  1. Merangsang interaksi verbal murid
  2. Menambahkan kefasihan dan keyakinan
  3. Menyediakan konteks pembelajaran yang luas dan terbuka
  4. Bertindak sebagai alat yang dapat mengikis kebosanan
  5. Bertindak sebagai alat pemulihan, pengukuhan dan pengayaan
     Permaian bahasa mamapu mewujudkan konteks pembelajaran dan perkembangan masa berfikir murid. Oleh otu, guru perlu membuat penelitian terhadap struktur dan isi kurikulum untuk membangunkan kerangka pedagogi permainan. Struktur kurikulum hendaklah mempunyai :
  1. Perancangan yang mencakupi penetapan sasaran dan tujuan
  2. Pengorganisasian dari segi pertimbangan ruang, sumber dan waktu
  3. Pelaksanaan yang mencakupi aktiviti perancangan pembelajaran penilaian yang meliputi imbasan perancangan 
(Rujukan : Adenan Ayod dan Khairuddin Mohamad (2012). Kaedah Pengajaran Bahasa Melayu.)

Sekadar selingan untuk pembaca dan rakan-rakan:
"Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang" - Sesuatu benda tidak datang sendiri tanpa kita berusaha mendapatkannya.

No comments:

Post a Comment