Monday 18 March 2013

11. 'Tak kenal, maka tak cinta'

Saat yang ditunggu-tunggu oleh semua pelajar semester 6 adalah mencari sekolah untuk latihan mengajar pada semester 7 nanti. Kami diberi senarai nama sekolah mengikut daerah dan negeri-negeri tertentu. Oleh itu, kami perlu memilih nama sekolah yang dikehendaki secara berpasangan. Nasib saya dan rakan-rakan baik kerana kami sekolah yang kami pilih menawarkan 4 tempat kosong untuk guru praktikal.

     Semalam, saya dan rakan-rakan pergi ke sekolah yang telah dipilih untuk melihat sendiri keadaan sekolah tersebut. Kami mendapat banyak maklumat tentang sekolah dan masyarakat di sana apabila kakitangan sekolah tersebut sudi untuk berkongsi maklumat dengan kami. Pelbagai soalan yang diajukan dan semuanya dijawab dengan baik menggunakan bahasa yang mudah difaham dalam dialek utara. Sikap peramah dan berbudi bahasa kakitangan tersebut sangat kami kagumi. Beliau tidak sombong walaupun kami datang pada hari cuti dan tidak membuat temu janji terlebih dahulu. Oleh itu, kita dapat lihat bahawa bahasa memainkan peranan penting dalam berinteraksi untuk memberi maklumat kepada orang lain.

      Keadaan persekitaran sekolah yang tenang dan aman membuatkan hati kami terpaut. Walaupun sekolah di kawasan luar bandar, hal ini tidak memberi impak yang negatif kepada kami. Sudah menjadi lumrah, setiap tempat pasti ada kekurangan dan kelebihan masing-masing. Namun, kekurangan ini dapat tertutup dengan sikap kakitangan dan keadaan persekitaran sekolah tersebut. Kami hanya datang untuk melihat keadaan sekolah dan mencari kawasan tempat tinggal untuk praktikal nanati. Kedatangan kami telah disambut baik oleh masyarakat di sana. 

Sekadar selingan untuk pembaca dan rakan-rakan:
"Kalau takut dilambung ombak, jangan berumah di tepi pantai" - Kalau kita takut untuk menghadapai kesusahan dan penderitaan, lebih baik jangan melakukan perkara tersebut.

No comments:

Post a Comment