Wednesday 6 March 2013

3. Makna di sebalik 'papan tanda'


Sikap masyarakat di negara kita mungkin seperti dalam video di atas atau sebaliknya. Namun, sebagai pencinta alam, kita seharusnya lebih peka terhadap papan tanda yang ditunjukkan. Apabila kita tidak mementingkan kebersihan, maka kesihatan kita akan terjejas. Menjaga alam sekitar adalah tanggungjawab kita bersama. Walaupun papan tanda tidak dapat berkata-kata, namun perkataan yang ditulis di atas papan tanda tersebut mampu memberi kesedaran atau panduan kepada kita.

         'Papan tanda' memberikan makna yang tertentu di sebalik kata-kata yang ditulis. Bahasa yang digunakan ringkas, padat dan tepat. Terdapat papan tanda yang diletakkan di jalan raya, sekolah, hospital dan tempat-tempat tertentu. Kesemua papan tanda ini dijadikan panduan atau petunjuk kepada kita untuk mendapat maklumat tentang sesuatu perkara. 


          Saya lihat banyak papan tanda yang diletakkan di sepanjang jalan dari Tanjung Malim ke Proton City. Walaupun papan tanda ini hanya sebagai simbol tetapi kita faham akan makna di sebalik simbol tersebut. Contohnya, terdapat beberapa jenis papan tanda yang diletakkan di jalan raya seperti : 

  1. Papan tanda destinasi - Untuk memberi isyarat awal / masa yang mencukupi kepada pemandu untuk masuk ke laluan bersesuaian sebelum tiba di jalan keluar atau persimpangan.
  2. Papan tanda arah - Diletakkan di antara 100 hingga 150 M sebelum tiba persimpangan utama atau sebelum persimpangan menuju ke jalan utama.
  3. Papan tanda jarak - Diletakkan selepas sesuatu persimpangan.
  4. Papan tanda keterangan -  Memberitahu pemandu / pengguna jalan raya sesuatu tempat, perkhidmatan dan kemudahan yang disediakan dan lain-lain.
  5. Papan tanda nombor laluan jalan - Dipasang di semua papan tanda jarak dan tiang KM di sepanjang jalan.
  6. Papan tanda seksyen - Dipasang untuk rujukan lokasi di sepanjang lebuhraya. Dipasang pada setiap 100 M di sepanjang lebuhraya              
         Jelas dapat kita simpulkan bahawa, papan tanda memberi makna yang tertentu walaupun hanya menggunakan satu perkataan sahaja. Kita sebagai pengguna atau masyarakat yang prihatin perlu peka terhadap papan tanda yang diletakkan tersebut. Kegagalan kita mematuhi arahan yang terdapat pada papan tanda akan mendatangkan kesan yang negatif terhadap diri, keluarga, masyarakat dan negara. 

Sekadar selingan untuk pembaca :
   "Malang tidak berbau" - Kecelakaan yang berlaku secara tiba-tiba.

No comments:

Post a Comment